نمونههای عالی طراحی پوستر - بخش اول
گاهی در هر موقعیتی که هستیم دیدن یک تصویر غیرمنتظره روی یک پوستر یا تابلو میخکوبمان میکند. حتماً برای شما هم پیش آمده. البته متأسفانه در ایران این اتفاق کمتر میافتد. ولی بههرحال نمونههای خوب هم هست که یک ایدهی ساده هم چشم را بدزدد هم خیلی سریع ذهن را درگیر کند. اگر طراح شما این کار را خیلی خوب انجام دهد بیننده ممکن است تا چند روز هم بهعنوان یک تجربهی جالب با دیگران درموردش حرف بزند. قصد داریم نمونههای عالی این طرحها را با شما درمیان بگذاریم.
Penguin Books
چطور میتوان کتاب صوتی را در یک کار چاپی معرفی و تبلیغ کرد؟ این کار در تبلیغ زیبای Penguin بهخوبی انجام شده است. این شرکت در تبلیغات خود از طرحی استفاده کرده که در آن ۳ نویسندهي مشهور ویلیام شکسپیر مارک توآین و اسکار وایلد به یک هدفون تبدیل شدهاند و وقتی آنها را بر گوش خود میگذارید انگار که این خود نویسندگان هستند که در گوش شما داستان را میخوانند. با استفاده از این ایده خلاقانه و البته تصویرسازی بسیار زیبا این حسی قوی از شنیدن کتابهای صوتی القا میشود.
Dumb Ways to Die
اگر از مترو استفاده کرده باشید حتماً بارها و بارها صدای مسئول سالن را که از مسافران درخواست میکند تا پشت خط زرد بایستند را شنیدهاید. حتی تبلیغاتی هم با شعارهایی نظیر خط زرد حریم امن شما و دیگر طرحها در این زمینه در مترو نصب شده است. سیستم متروی استرالیا هم در اقدامی مشابه تلاش کرد تا با اجرای یک کمپین متفاوت اهمیت امنیت عمومی را به مسافران گوشزد کند. کمپین "راههای احمقانه برای مردن که در آن از کاراکترهای کارتونیای استفاده شده است که متن ترانه طنزی در مورد مرگهای احمقانه را اجرا میکنند. بر اساس همین ویدیو تبلیغات چاپی جالبی نیز تهیه شد. در یکی از این تبلیغهای بامزه که در تصویر آن را میبینید روی بدن شخصیت کارتونی نوشته شده است : با چوب به یک خرس سیخونک بزنید. موهاتون رو آتش بزنید و همینطور راههای احمقانه دیگر برای مردن معرفی شده است. در پایان هم توصیه کمپین که حفظ ایمنی در ایستگاههای مترو است آمده است.
IKEA
برند IKEA همواره در طراحی تبلیغات جذاب بهخوبی عمل میکند و وقتی کار به تبلیغات چاپی میرسد هم این برند حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در طرحی که از شرکت میبینید به نحو زیبا و البته هوشمندانهای یک تایپوگرافی با جوراب درست شده است. اگر به تبلیغ که پر از رنگهای روشن و زنده است با دقت نگاه کنید ميبینید که برخی از جورابها داخل تصویر حروف انگلیسی را میسازند که با کنار هم قرار دادن آنها جملهي WHERE ARE MY NEW SOCKS? ایجاد میشود که به معنی جورابهای جدید من کجا هستند؟ است. در پایین تبلیغ تصویر یک جعبه با بخشهای مختلف از این شرکت آمده و جملهی مرتب کنید در کنار لوگوی شرکت قرار گرفته است. تبلیغ به شیوهای زیبا احساس بههمریختگی در کمد و کشوها و راهحل برطرف کردن آن را معرفی میکند.
Quebec Automobile Insurance Society
از دیدن چتر در تبلیغ شرکتهای بیمه خسته شدهاید؟ شاید چتر به سمبل خیلی خوبی حمایت و محافظت در مقابل آسیب باشد اما دلیل نمیشود که در بیشتر تبلیغات شرکتهای بیمه بهگونهای یک چتر ببینیم. اما همیشه هم اینطور نیست و تبلیغ چاپی جامعهی بیمه خودرو کِبِک نمونه خیلی خوبی است.
اگرچه از ایده کمربند ایمنی هم در تبلیغات مختلف بارهای استفاده شده است اما در این تبلیغ استفاده از آن به شکلی بسیار خلاقانه است. سن تولد در تبلیغ که سال 93 میلادی است نشاندهندهی این است که تبلیغ برای ترویج بستن کمربند ایمنی به جوانان طراحی شده است.
Sanzer Hand Gel
اگر فکر میکنید ویژگی یک تبلیغ مؤثر این است که حتماً احساسی مثبت به مخاطب بدهد در اشتباه هستید. گاهی وقتها دقیقاً باید عکس این کار را بکنید. بهعنوان نمونه به تبلیغ بالا نگاه کنید. اولین چیزی که با دیدن این تبلیغ چاپی حس میکنید چیست؟ اگر پیش خودتان میگویید اه! چه تصویر چندشآوری!!
باید بدانید که طراحان آن دقیقاً به هدف خود رسیدهاند. Sanzer برند یک ژل دست آنتیباکتریال است که در این تبلیغ بهخوبی اهمیت محصول خود را به مشتریانش نشان داده است. در پایین تصویر و در کنار لوگوی محصول این جمله نوشته شده که واقعاً به چه چیزی دست میزنید؟ تصویر با نشان دادن انگشتهای کثیفی که از جای شماره بیرون آمدهاند به مخاطب یادآوری میکند که دکمههای تلفن و بسیاری از جاها قبلاً ممکن است توسط هرکسی لمس شده باشد.
Lego
این تبلیغ لِگو هیچ نیازی به شرح و توضیح ندارد. برای همین حتی یک کلمه برای آن نوشته نشده است. لگو بهسادگی و زیبایی تمام از قدرت تخیل بچهها به نفع خودش استفاده کرده و هنر محصولش را به رخ میکشد : چیزی که بچهها از این اسباببازی میبینند یک تانک است! نه چیزی که شما میبینید. این کمپین تصاویر دیگری هم با ترکیبهای مختلف لگو دارد که باعث میشود والدین از اینکه برای فرزندشان لگو میخرند حس کنند مراقب رشد ذهنی آنها هم هستند.
DeliFrance
شاید به ذهن هیچکس نرسد که میشود نان باگت فرانسوی را برای تبلیغ به دمپایی تشبیه کرد! این کمپین برای اینکه بگوید آماده شدن غذا با این نان در خانه خیلی راحت است از یک وسیلهی دیگر که نماد راحتی است استفاده کرده. حتی از شکاف روی نان هم به خیلی خوب برای این تشبیه بهره برده است. جالب است بدانید که طراحان این کمپین خیلی مراقب بودهاند که این دمپایی مردانه یا زنانه به نظر نیاید تا ذهن را از پیام اصلی منحرف نکند.
Gripex
به این تبلیغ نگاه کنید. یاد چه چیزی میافتید؟ این خانم به حیوانات حساسیت دارد و دهان بازش میگوید بهسختی نفس میکشد یا شاید در حال عطسه کردن است. خب تا اینجا بدون اینکه بیش از چند ثانیه وقت شما را بگیرد پیام رسیده. حالا اگر شما هم چنین مسئلهای دارید راهحل قرص ضد حساسیت Gripex است که تصویرش را هم در گوشه میبینید. قطعاً یکی از نمونههای عالی انتقال سریع ایده است. یک شعار کوتاه و واضح هم نوشته شده که : یک نفسی بکشید! این تصویر بدون اینکه جزئیات زائد به کار برده شود با ظرافت و بازی با رنگهای فلت و جذاب پیام را میرساند.
WWF
یک خرس قطبی زیبا در یک تعمیرگاه قطعاً نظر هر بینندهای را یکلحظه هم که شده جلب میکند. حالا وقت دارد توجه را به پیام جلب کند: «انقراض را نمیشود درست کرد» این پوستر برای حمایت از گونههای درخطر انقراض طراحی شده است و هدفش جلبتوجه به این است که وقتی یک گونهی جانوری منقرض شد دیگر کار از کار گذشته و درستشدنی نیست.
از این نمونهها خیلی زیاد هست. این تعداد حتی گزیدهی آن هم نیست. برای همین حتماً بازهم به این مثالها خواهیم پرداخت.