بررسی چند راهکار جذاب برای طراحی قاب و جلد سیدی / دیویدی- بخش دوم
چیزی فراتر از یک قاب ساده
در مطلب قبلی از این گفتیم که باید برای جلبتوجه مخاطبی که هنوز با محتوای دیویدیهای ما ناآشناست خلاق بود و نمونههایی از ایدههای طراحی بستهبندی قاب و لوح فشرده را بررسی کردیم. نکتهی مشترک همهی ایدهها این است که باید مثل همهی موقعیتهای دیگر خلاقیت نوع نگاه را به عناصر بدیهی تغییر دهیم. به چند نمونهی دیگر از این ایدهها توجه کنید.
همخوانی با موضوع ایجاد کنید
چطور میتوان بین موضوع و محتوای یک دیویدی و طراحی بستهبندی آن همخوانی ایجاد کرد. بالطبع گام اول طراح باید شناخت کامل از موضوع باشد. اینکه طراح بدون داشتن اطلاعات کافی از محتوا و صرفاً با شنیدن کلمات کلی دربارهی موضوع شروع به ایده زدن کند نتیجهاش میشود خیلی از بستهبندیهای کسلکنندهای که در بازار میبینیم. اگر میخواهید نسبت به تمامی رقبای خود یک امتیاز ویژهي عالی و درعینحال ارزان کسب کنید اطمینان حاصل کنید که طراحتان شناخت خوبی از محتوای کار دارد. در گام بعد به حجم زیادی از خلاقیت نیاز است تا راهی بیابیم برای ایجاد ارتباط قوی بین بستهبندی و محتوا و درعینحال جلبتوجه مخاطب. برای این کار هیچ محدودیتی ندارید. حتی ممکن است چیزی غیرمعمول به بستهبندی اضافه کنید. به طراحی ساده و درعینحال تأثیرگذار آلبوم زیر نگاه کنید که در آن پرهای طبیعی روی بستهبندی قرار گرفته است. پرها سمبلی از گروه سازندهی آلبوم هستند و رنگ سفید نیز نشاندهندهی سادگی موسیقی آنان است. فکر کنید که چه چیزی هست که میتواند به بستهبندی شما اضافه شود که هم نظر مخاطب را جلب کند و هم ارتباط خوبی با موضوع و محتوای شما داشته باشد.
از فضای سفید نترسید
این موضوع بیشتر از آن که یک تکنیک باشد یک توصیه است. یکی از مسائلی که بیشتر طراحان با آن برخورد داشتهاند کارفرمایانی هستند که وقتی خروجی کار را میبینند اولین چیزی که آنها را ناراحت میکند وجود فضای سفید زیاد در خروجی است. اصلاً انگار بهنوعی از این فضا هراس دارند و مرتب دنبال گذاشتن المانهای مختلف گرافیکی برای پر کردن این فضاها هستند که نتیجهای جز از بین بردن تأثیر مطلوب کار ندارد. بنابراین این بند بیشتر برای سفارشدهندههاست. از اینکه در بستهبندی لوح فشردهتان رنگ سفید زیاد به کار رفته باشد نگران نشوید. رنگ سفید یکی از ابزارهای مسلم طراحی است و به طراحی اصلی شما اجازه نفس کشیدن در صفحه را میدهد و البته به مخاطب این امکان را میدهد تا بتواند روی آنچه شما دوست دارید و برایتان مهم است تمرکز کند. اگر از رنگ سفید بهخوبی در طراحی خود استفاده کرده باشید میتوانید بهراحتی روی موفقیت و تأثیرگذاری آن حساب کنید.
جستجو کنید
ایدههای خلاقانه همیشه هم مربوط به نوع، شکل، جنس بستهبندی و یا ارتباط آن با خود لوح فشرده نیستند. گاهی ایدهي زیبایی را میتوان از نوعی ارتباط بین محصول با چیزی پیدا کرد که پیشتر وجود داشته است. با این دید هر چیزی و در هرجایی ممکن است الهامبخش طراحی بستهبندی محصول شما باشد. جلد یک کتاب یا پوستر یک فیلم و خلاصه هر چیزی ممکن است به شما بتواند یک ایدهی عالی بدهد. مثلاً آیا ممکن است بتوان از پوستر فیلمی برای طراحی جلد یک آلبوم استفاده کرد؟ البته که بله. نمونهی آن را در زیر میبینید. چه چیزهایی هست که به محصول شما ارتباط دارد؟ چه تصویری است که قرار گرفتن آن روی بستهبندی محصول میتواند ارتباط قوی بین مخاطب و محصول را از طریق ارتباط بین مخاطب با آن تصویر ایجاد کند. البته توجه داشته باشید که حقوق مؤلف را نقض نکنید وگرنه ممکن است درگیر مسائل قانونی شوید.
به خود لوح فشرده توجه کنید
برش، امکاناتی بیش ازآنچه تصور میکنید را در طراحی در اختیارتان قرار میدهد. به کمک برشهای مناسب میتوانید در عین بستهبندی دیویدی بخشهایی از سطح آن نیز قابلمشاهده باشد. همین امر ممکن است شما به فکر بیندازد که بهجای طراحی تصویری روی جلد توجهتان را معطوف به خود لوحفشرده کنید. نمونه استفاده از این ایده را در طرح زیر میبینید. طرح وقتی معنادارتر میشود که بدانیم نام آن بر فراز رنگینکمان است و برشی که بر روی بستهبندی ایجاد شده به همراه طرح چاپشده روی لوح فشرده بهخوبی تداعیگر یک رنگینکمان است. البته این به این معنی نیست که خود جلد کار طراحی ندارد و همچنان باید به جزئیات ظریف آن توجه کرد.
یا این طرح را ببینید، لوح فشرده در این طرح بهعنوان خورشید در نظر گرفته شده است و با استفاده از برشها در جلد حالتی شبیه به امواج اقیانوس پدید آمده است و در کنار هم منظرهای زیبا از غروب خورشید در دریا به وجود آوردهاند. از لوح فشرده دایرهای شکل چه استفادههای دیگری میتوان کرد؟ این ذهنیت را با تیم طراحی یا ایدهپرداز خود در میان بگذارید تا شاید در بستهبندی محصول آیندهتان خود دیویدی هم بخشی از بستهبندی بود.
یک تجربه بسازید
به این ایده فکر کنید که بستهبندی بخشی از محصولتان باشد. چطور میتوانید با بستهبندی محصول خود تجربهای خاص برای مخاطب خود ایجاد کنید؟ طرح زیر که نامزد جایزهی Grammy بهترین بستهبندی در سال ۲۰۱۴ شد، یک نمونهی عالی و بینظیر از این تجربهسازی است. در بستهبندی آن از جوهر نامرئی استفاده شده است که در مقابل نور یو-وی میدرخشد. برای همین هم یک روشنایی LED uv هم درون این بستهبندی هست. مخاطب با تاباندن این نور بر بستهبندی میتواند پیامهای مخفی روی آن را بخواند. بهعلاوه، در بخشهای مختلف آن پیامهای بهصورت رمز آمده که باید کشف شود. این بستهبندی مخاطب را از دنیای واقعی خارج کرده و آن را به دنیایی اسرارآمیز میبرد و تأثیری قوی بر وی میگذارد. تجربه منحصربهفردی که برای او باقی خواهد ماند از آلبومی که هرگز فراموش نخواهد شد.