بررسی چندوچون فرایند رایت محتوا و چاپ روی CD و DVD - قسمت اول
جستجو کردن در اینترنت هم کمک خیلی زیادی نمیکند. تعداد زیادی سایت که اغلبشان هم اطلاعاتشان را به نحوی از یکی دو سایتی که زحمت کشیده و در این زمینه محتوا تولید کردهاند کپی میکنند؛ خواهید دید که بیشتر باعث گیج شدنتان میشود. بهخصوص که برخی از این اطلاعات سهواً و یا حتی متأسفانه بهعمد نوعی اشتباه در مشتری ایجاد میکند
برای همین تصمیم گرفتیم شما را با فرایند تکثیر و آمادهسازی سیدی و دیویدی آشنا کنیم و آنچه که در فرایند تصمیمگیری به آن نیاز خواهید داشت را بهصورت منظم در یکجا در اختیارتان قرار دهیم.
دو روش کلی
بهطورکلی دو روش برای تکثیر و آمادهسازی سیدی و دیویدی وجود دارد که هر یک نقاط ضعف و قوت خود را دارد و بنابراین بسته به شرایط مختلف ممکن است از هر یک از این دو روش استفاده کنید. در اینترنت ممکن است از این دو روش با نامهای مختلفی نام برده شود که شاید کمی گیجکننده باشد. اما وقتی با کلیت ماجرا آشنا باشید دیگر اطلاعات مختلف باعث سردرگمیتان نمیشود. اساس تفاوت این دو روش به تیراژ سفارش برمیگردد. همانطور که در چاپ اگر بخواهیم کاتالوگ یا پوستر را در تیراژ بالا چاپ کنیم از چاپ افست استفاده میکنیم و اگر تعداد کمی نیاز داشته باشیم به چاپ دیجیتال فکر میکنیم، در تکثیرCD و DVD هم این دو رویکرد کلی وجود دارد و از دو فنآوری مختلف برای آمادهسازی سفارشها استفاده میشود. در این مطلب که در دو قسمت برای شما آماده شده است با این دو راهکار و نقاط ضعف و قوت هر یک و البته نکاتی که باید در تکثیر بدانیم آشنا خواهیم شد. ابتدا به راهکار تکثیر وسیع میپردازیم.
Replication - یا تکثیر بهوسیله استمپر
شاید تصور بیشتر ما این باشد که تمام DVDهای فیلم و نرمافزاری که در بازار هستند ابتدا بهصورت خام در کارخانه تولید شدهاند و بعد در شرکتی دیگر اطلاعات روی آنها ذخیرهشده است. درست چیزی شبیه به کاری که دیویدی رایتر کامپیوتر انجام میدهد منتها در ابعاد خیلی بزرگ و صنعتی. اگر شما هم جزو این دسته هستید باید بدانید که اشتباه میکنید. در فرایند تکثیر با تعداد بالا و بهصورت حرفهای چیزی به نام سی دی یا دیویدی خام وجود ندارد و دیویدی شامل اطلاعات مورد نظر شما در طی این فرایند تولید میشود.
در این فرایند پیش از هر چیز نسخهی اطلاعاتی که سفارشدهنده قصد تکثیر آن را دارد با دقت فراوان برای وجود احتمالی دادههای خراب بررسی میشود. زمانی که محتوا از این مرحله عبور کرد یک دیویدی اصلی که اصطلاحاً به آن glass master گفته میشود از روی محتوای دیویدی مشتری تهیه میشود. بدون داشتن یک دیویدی مستر بی عیبونقص فرایند تکثیر شروع نخواهد شد.
گام بعدی ایجاد یک استمپر از روی این دیویدی اصلی است. استمپر درواقع قالب اطلاعات شماست. همانطور که وقتی در صنایع دیگر میخواهند از قطعهای به تعداد زیاد تولید کنند قالبی برای آن میسازند چنین کاری در تکثیر DVD نیز انجام میشود. استمپر قالبی فلزی از جنس نیکل است که اطلاعات لوح فشرده بهصورت برآمدگیهای بسیار ریزی که نمایندهي همان صفر و یکهای مشهور دنیای کامپیوتر هستند روی آن ذخیرهشده است. البته این برآمدگیهای خیلی ریزی هستند و توقع نداشته باشید با چشم بتوانید آنها را ببینید. استمپر اطلاعات شما که آماده شد میتواند برای تکثیر محتوای شما هزاران بار مورد استفاده قرار بگیرد. درست مثل زینک در چاپ افست.
ادامهی فرایند هم درست مثل استفاده از قالب در صنایع دیگر است. استمپر در دستگاه تزریق پلیکربنات که مادهی اولیه سازنده لوح فشرده است قرار میگیرد و هر بار به مقدار معینی از این ماده بهصورت مذاب در برخورد با استمپر یک لوح فشرده جدید حاوی اطلاعات شما را ایجاد میکند. کنترل کیفیت در تمام این فرایند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نیازمند دستگاههای بسیار گرانقیمتی است. بهعلاوه تمام این فرایند باید در محیطی بدون گردوغبار انجام شود زیرا هر ذرهای از گردوغبار بهشدت به کیفیت خروجی صدمه میزند. لوحهای فشردهی تولیدی در فرایند کنترل کیفیت مورد بررسی قرار میگیرند تا مطابقت کامل یا استمپر و لوح اصلی داشته باشند. در ادامه یک لایهی انعکاسدهنده و محافظتکننده از جنس آلومینیوم بر روی سطح لوح قرار میگیرد و CD یا DVD به بخش چاپ لیبل و بستهبندی ارسال میشود.
چاپ طرح موردنظر شما بر روی لوح فشرده در این روش مشابه چاپ افست معمول است. از طرح شما زینک تهیه شده و در دستگاههای مخصوص چاپ لوح فشرده قرار میگیرد و فرایند چاپ انجام میشود. کیفیت این چاپ در سطح چاپ افست روی کاغذ است و میتوانید انتظار بالایی از آن داشته باشید. خروجی این کار کاملاً شبیه محصولات اورجینالی است که از بازار تهیه میکنید، مثل آلبومهای موسیقی.
طول دورهی انجام سفارشها در این روش بسته به شرایط مختلف حدود یک هفته تا ۱۰ روز است و البته حداقل سفارش هم حداقل ۱۰۰۰ نسخه باید باشد. خروجی کار نسبت هزینهی تمامشده برای هر لوح مقرونبهصرفه است و از نتیجهی کار هم راضی خواهید بود.
Duplication - روش کپی با دوپلیکت
این روش شبیه رایت کردن یک CD یا DVD در رایتر کامپیوتر دفترتان است. با این تفاوت که این کار در ابعاد بزرگتری انجام میشود. این کار بهوسیله دستگاهی به نام دوپلیکیتور انجام میشود. این دستگاه اطلاعات را از روی لوح اصلی استخراج میکند و بر روی دیویدیهای خام رایت میکند. دیویدیهای خام حاوی یک لایه رنگ گیاهی در زیر لایهي شفاف خود هستند. این رنگ نسبت به تابش پرتو لیزر حساس است. در فرایند رایت کردن یک پرتو لیزر بر اساس دادههای موجود در لوح اصلی بخشهایی از این رنگ را میسوزاند. با این کار بخشهایی از سطح دیویدی نور را میتوانند انعکاس دهند و بخشهایی هم نور را جذب میکنند و انعکاس نمیدهند که این انعکاس و عدم انعکاس همان صفر و یکهای ذخیرهشده روی لوح فشرده است. طبیعی است که کیفیت محصول نهایی در این روش خیلی به کیفیت دیویدیهای خام بستگی دارد. برخلاف رایترهای خانگی دوپلیکیتورها میتوانند در هرلحظه بهصورت همزمان تعداد زیادی از یک دیویدی را کپی کنند. بااینحال از این روش عموماً در سفارشهای زیر 1000 نسخه استفاده میشود.
چون تعداد نسخههای سفارش شده در این روش عموماً کم است بنابراین برای چاپ روی لوحها هم استفاده از چاپ افست مقرونبهصرفه نیست. به همین دلیل برای چاپ روی این DVDها عموماً از چاپ دیجیتال استفاده میشود.
در مطالب بعدی به مقایسه و توصیههای عملی برای انتخاب این دو روش میپردازیم.