پیامهایی که انگشتان میشنوند
شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که چاپ و کارهای چاپی تنها با چشمان و قوه بینایی ما در ارتباط است. اما یک حقیقت ظریف در این بین وجود دارد. تجربهای که از لمس کردن خروجی کار چاپی به دست میدهد اهمیت زیادی در احساس نهایی ما به محتوای کار دارد. به دنیای کاغذهای گوناگون خوش آمدید.
وقتی با افراد در مورد تبلیغات آنلاین صحبت میکنیم یکی از مهمترین اولویتهای اکثرشان انتخاب بین رسانهای است که قرار است تبلیغات شرکت را نمایش دهد. درواقع بیشتر شرکتها بیشتر از آن که به محتوای بنر خود توجه کنند بیشتر توجهشان بر روی سایت و یا اپلیکیشنی است که قرار است آن بنر را نمایش دهد. اگر بنر شما در جایی که مناسب نیست به نمایش دربیاید نهتنها موفقیتی که انتظار دارید را کسب نمیکنید حتی ممکن است صدماتی هم به برند شما وارد شود. همین اندازه توجه در دنیای چاپ هم اهمیت دارد. محتوای کار چاپی شده اگر بر روی کاغذ متناسب با آن محتوا و اهداف کمپین بازاریابی شما چاپ نشود میتواند کل پولی که برای تبلیغات هزینه کردهاید را یکجا به هدر ببرد.
بنابراین اگر میخواهید تبلیغات چاپی مؤثری داشته باشید باید نکاتی را در مورد انتخاب کاغذ مناسب بدانید. این نکات و مطالب گستردگی زیادی دارد و تسلط بر همهی آنها خود یک رشتهی علمی و حرفهای تخصصی است. در این مطلب شما را با عنصری اصلی که باید در زمان چاپ اقلام تبلیغاتی به آنها توجه کنید آشنا میکنیم و در آینده نیز با ارائهی مطالبی دیگر به شما کمک خواهیم کرد تا بیشتر با جوانب این مسئله آشنا شوید.
تراکم کاغذ
اگر برای پرینت گرفتن برخی کارهای خود مجبور شده باشید که به دفاتر فنی و چاپی سری بزنید یک سؤال برای شما آشناست که "کارتونو رو کاغذ چند گرم بزنم؟" تراکم کاغذ به همین موضوع اشاره میکند و مشخص میکند که کاغذ تا چه حد نازک یا ضخیم است. واحد اندازهگیری استاندارد آن در دنیا GSM( گرم بر مترمربع) است. بنابراین وقتی اشاره میشود که کاغذی ۸۰ گرم است به این معنی است که وزن هر مترمربع از آن کاغذ ۸۰ گرم است. مثلاً اگر مساحت کاغذ معمولی A4 را حساب کنید و کمی با ماشینحساب حسابوکتاب کنید متوجه میشوید که وزن هر ورق از این نوع کاغذ باید حدود ۴/۹۸۹۶ گرم باشد. بنابراین هر بسته کاغذ ۵۰۰ برگی که برای شرکت میخرید باید حدود ۲/۴۹ کیلو وزن داشته باشد و اگر کمتر باشد یعنی کاغذ سبکتری را بهجای آن به شما فروختهاند. به کارهای چاپی بازگردیم؛ هرقدر این به اصطلاح گرم کاغذ بالاتر باشد به این معنی است که کاغذ ضخیمتر است و بنابراین خروجی آن ظاهری حرفهایتر به محتوای کمپین تبلیغاتی شما میبخشد. اما این به این معنی هم نیست که برای هر کاری از کاغذ با بیشترین وزن باید استفاده شود. این نکته را در نظر داشته باشید که بخش مهمی از هزینهی چاپ کاغذ میشود. بنابراین باید برای هر یک از اقلام چاپی با در نظر گرفتن شرایط کاغذ با وزن مناسب را انتخاب کرد. این راهنماییها قانون نیستند اما با در نظر گرفتن شرایط معمولاً انتخابی بهینه خواهند بود.
35 تا 55 GSM : این کاغذها نازک هستند و معمولاً در روزنامهها استفاده میشوند. ماندگاری این کاغذها زیاد نیست، اما طبیعتاً این مسئلهی مهمی در کار مطبوعاتی نیست. اما قیمت پایینی دارند که باعث کاهش هزینهی تمامشدهی روزنامه میشود.
80 تا 100 GSM : کاغذهای با این وزن معمولترین کاغذها برای استفاده دفتری و روزمره هستند و به دلیل ضخامت پایینشان بهندرت برای چاپ بروشور استفاده میشوند. برخی مجلات برای صفحات داخلی خود از این وزن کاغذ استفاده میکنند.
110 تا 120 GSM : با کمی ضخامت بیشتر از کاغذهای دفتری این وزن کاغذ برای چاپ سربرگ و نامه استفاده میشود.
130 تا 170 GSM : در این وزن کاغذ ماندگاری بیشتری دارد و بنابراین برای کارهای چاپیای مثل پوستر و صفحات داخلی بروشور شما مناسب است.
170 تا 200 GSM : این وزن چیزی بین کاغذ و با اغماض نوعی کارت است. کاغذهای با این وزن برای جلد بروشورهای با تعداد صفحات پایین، پوسترهای با کیفیت بالا مناسب هستند
200 تا 250 GSM : با گذر از ۲۰۰ گرم وارد محدودهی کارت میشویم و رسماً از کاغذ عبور میکنیم. این وزن برای جلد بروشورهای با صفحات بیشتر یا با کیفیت بالا بسیار مناسب است.
300 تا 400 GSM : این وزن برای کارتهای ویزیت متوسط مناسب است. از این وزن کاغذ میتوان برای جلد بروشورهای خیلی لوکس هم استفاده کرد. هرچند باید مراقب هزینه و همچنین ضخامت خروجی نهایی کار خود باشید.
بالای 400 GSM : برای کارت ویزیتهای لوکس میتوانید از این وزن کاغذ استفاده کنید.
بین تعداد صفحات داخلی بروشور، وزن صفحات داخلی و جنس جلد بروشور باید هماهنگی کاملی برقرار باشد و عدم تناسب میان آنها ارزش و جذابیت خروجی کارتان کم میکند. بنابراین پیش از سفارش چاپ خود در این زمینه تحقیق لازم را انجام دهید و با مشاورین چاپ در این زمینه صحبت کنید.